Monday 4 February 2013



Cinta Ku Padamu dan Cinta Ku Pada-Mu Ya Rabb...


Bila kutitipkan dukaku pada langit, pastilah langit memanggil mendung

Bila kutitipkan resahku pada angin, pastilah angin menyeru badai

Bila kutitipkan geramku pada laut, pastilah laut meggiring gelombang

Bila kutitipkan dendamku pada gunung, pastilah gunung meluapkan api

Tapi…

Akan kusimpan sendiri mendung dukaku dalam langit dadaku

Kusimpan sendiri badai resahku dalam angin resahku

Kusimpan sendiri gelombang geramku dalam laut pahamku

Kusimpan sendiri api dendamku dalam gunung resamku

Kusimpan…sendiri…

Telah kuteguhkan hati untuk memilihmu.

Telah kuteguhkan diri untuk selalu dapat memilikimu.

Akan tetapi..

Jika engkau masih bertanya sebesar apa rasa cintaku kepadamu..

Maka kujawab bahwa cintaku kepadamu tak mungkin melebihi rasa cintaku kepada Allah Rabb-ku.


Jika engkau masih bertanya sebesar apa rasa sayangku kepadamu..

Maka kujawab bahwa sayangku kepadamu tak mungkin melebihi rasa sayangku kepada Muhammad Nabi-ku.

Dan jika engkau masih bertanya sebesar apa rasa setiaku kepadamu.. 
Maka kujawab bahwa setiaku tak mungkin melebihi rasa setiaku kepada Islam Agama-ku.

Jika kita saling suka karena kecantikan dan keindahan serta kemuliaan akhlak..


Ya Rabb..
Selama 29 tahun aku mencari-Mu Ya Rabb..
Baru kini ku temui..
Sebelum ini aku jahil..
Aku sesat barat..
Tiada siapa datang membetulkan..
Tapi kini bila aku dah temui jalan-Mu Ya Rabb..
Kenapa ramai yang mempersoalkan..
Aku menjegah ke tingkap..
Aku mencari-Mu..
Perjalanan yang belum aku temui penghujungnya..
Kenapa jiwa ini kusut tiada ketenangan..
Setiap langkahku kosong..
Aku terlupa dalam aku mencari Syurga-Mu
Kenapa aku tidak mencari empunya Syurga..
Sesungguhnya inilah Kudrat dan Iradat-Mu..
Kau temukan segalanya bersebab..
Tiada yang mustahil bagi-Mu..
Cuma aku yang masih dalam dunia kegelapan..
Setiap manusia adalah cerminan untuk dirinya sendiri..
Didalam aku adalah Kau,Didalam Kau adalah aku..
Sama tapi tak serupa..
Dimanakah aku????
Bak kata pepatah "Habis Gelap Terbitlah Terang"...
Aku syukur pada-Mu...

Ketika Si Dia Pergi Darimu

Ketika dia pergi jangan engkau tangisi

Ketika dia pergi jangan engkau sesali

Jikalau pun dia pergi jangan rendahkan harga diri

Ketika si dia pergi jangan harapkan kembali

Juga jangan emosi

Jangan pernah sakit hati

Apa lagi menyesali

KERANA...

Dia pergi untuk diganti

Dia pergi ada yang lebih baik lagi

Dia pergi untuk menguatkan hati

Dia pergi melatih bangkit lagi

Dia pergi hanya untuk menguji diri

Dia pergi mengangkat darjat kita pada Illahi Rabbi...

Dia pergi bukan Akhir segalanya

Yakinlah suatu hari Allah memberi ganti Dia yang pergi dengan susuk yang lain meskipun tak serupa dan tak sama...

Ambil lah Hikmah dari kepergiannya ..

Terimalah yang akan datang dengan tangan terbuka dan hati berlapang dada kerana

Kebahagiaan itu bukan dengan siapa kita menjalani hidup...

TAPI

Bagaimana kita menjalani hidup meskipun tanpa si dia...

No comments:

Post a Comment